suplik.dts.cz   
17.07.2018 - 19:26:49

Svátek má Martina   


  Brána DTS

Rozcestník
Šuplík
Comenius
Vtipník
Pomůcky DTS


  Šuplík

Výuka
Věda a technika
Čeština
Internet a počítače
Ekologie
Prevence
Adresář prevence
Umění a kultura
E-projekt
Lužice
Edison

27.9.2002 - Čeština - Doc. Milan Žemlička
Setkání s češtinou: ABSURDITA PRODÁVÁ?
Reklamní vyjádření musí mít nesporně svůj vlastní styl daný tím, že reklama má být stručná a přitom účinná. Jsou i dobré reklamy, těch je však málo. Bohužel, snad nedostatek fantazie, času a peněz a hlavně etiky tvůrců a zadavatelů reklam vede k degradaci vyjadřování v reklamách a k faktickému obtěžování publika hloupě provokujícími polopravdami, nesmyslnými slogany, psychickým nátlakem a čímkoli, co stručně a hlavně levně takzvaně osloví co největší publikum …
Ze stále se rozšiřující sbírky vezměme několik příkladů:

UPOUTÁVKA VÝJIMEČNOSTÍ VYJÁDŘENOU NELOGICKÝMI SLOVNÍMI NOVOTVARY
Vyprané prádlo musí být čistoskvoucí (!), ceny (nábytek Asko) jsou skandální (!) a je dokonce je nabízena i cenová vichřice (Carrefour), krach cen (!) atd.

SPOTŘEBITEL JE PROVOKATIVNĚ UVÁDĚN DO ŠOKU NEBO OČEKÁVÁNÍ
„Spadne vám brada, až uvidíte, co jsme pro vás připravili“ (Velux). Výrobce kotlů vyhrožuje i slibuje zároveň: „Horká letní sleva vás rozpálí – a v zimě zahřeje“. Do třetice ještě jedna (tentokrát celkem vtipná) provokující nadsázka: „I moucha si zlomí nohu na kapotě vašeho vozu, když ji naleštíte naší Leštěnkou!“.

PROVOKACE NEDOKONČENÍM VĚTY
Lidové noviny. Jsou zajímavější (!). Noviny mohou být zajímavě, zajímavější než co nebo než kdy nebo třeba nejzajímavější. Je myslím škoda, že reklamu provokující nedokončením věty používají noviny, v nichž působil Karel Čapek.

MANIPULATIVNÍ SLOGAN JE NEJZAPAMATOVATELNĚJŠÍ?
Vyber si taky svý GO! Jen s Twistem získáš druhou tvář ! (ale v textu se už nepraví, k čemu by nám taková tvář byla).

NAKONEC JEŠTĚ JEDNA PERLA:
V čekárnách městské dopravy se u nás v Česku objevil obraz: Nastrojený Rom s šátkem na hlavě a jiný muž v kožešinové čepici kouří zřejmě cigarety LM. Výrobce cigaret LM dal pod tyto mladíky natisknout neuvěřitelně hloupý slogan: TÍM ŽIJE MOSKVA. Vzpomněl jsem si při prvním zhlédnutí této blbosti na tisíce moskevských babek, čím asi žijí v denním shonu za kouskem jídla.

Víte o dalších podobných příkladech? Pošlete nám je ke zveřejnění.

Otázka učitelům a žákům: Neměly by alespoň některé nejhloupější reklamy přijít s rozborem do čítanek nebo slohových učebnic jako příklady nesprávného vyjadřování? Kritické myšlení je nutné cvičit na vhodných příkladech. Třeba pak alespoň někteří zadavatelé ustoupí od reklam provokujících absurditou.


Příbuzné články:
Seriál článků SETKÁNÍ S ČEŠTINOU
Setkání s češtinou: NEUBLIŽUJME JÍ !
Setkání s češtinou: ABSURDITA PRODÁVÁ?
Setkání s češtinou: RUŠTINA – CO S NÍ?
Setkání s češtinou: JAK LEHKOVÁŽNĚ ZACHÁZÍME NĚKDY S PŘEDPONAMI
Setkání s češtinou: ČESKÝ UNIKÁT
Setkání s češtinou: TEMPO MLUVY aneb „KAM TO VALÍŠ, NÁDHERO ?!“
Setkání s češtinou: KDE JE HRANICE VHODNOSTI PŘEJÍMÁNÍ CIZÍCH SLOV?
Setkání s češtinou: JAK SE MNOŽÍ HOVOROVÁ LEDABYLOST
Setkání s češtinou: POZOR NA ČÁRKY
Setkání s češtinou : HRÁTKY SE SYMETRIČNOSTÍ SLOV A VĚT
Setkání s češtinou: NAZOUVÁKY Z HYPERNOVY
Setkání s češtinou: ANIŽ a BUDIŽ nejsou dvojčata - VIZ tento článek
Setkání s češtinou: … PO NÁVOZU ZBOŽÍ aneb NOVOTVARY v naší mluvě
Setkání s češtinou: Čistá košile a vázanka a mediální slovopády
Setkání s češtinou : Zavedeme nejnejnej- v češtině?
Setkání s češtinou: Zacházejme náležitě s číslovkami a veličinami.
Setkání s češtinou : Germanismy aneb Koštéř ochutnává, znalci si libují

Komentáře:
Přidat komentář
     (c) 1996-2008, Dr. Jiří Týř Powered by Linux