Reklamní vyjádření musí mít nesporně svůj vlastní styl daný tím, že reklama má být stručná a přitom účinná. Jsou i dobré reklamy, těch je však málo. Bohužel, snad nedostatek fantazie, času a peněz a hlavně etiky tvůrců a zadavatelů reklam vede k degradaci vyjadřování v reklamách a k faktickému obtěžování publika hloupě provokujícími polopravdami, nesmyslnými slogany, psychickým nátlakem a čímkoli, co stručně a hlavně levně takzvaně osloví co největší publikum … |
Ze stále se rozšiřující sbírky vezměme několik příkladů:
UPOUTÁVKA VÝJIMEČNOSTÍ VYJÁDŘENOU NELOGICKÝMI SLOVNÍMI NOVOTVARY Vyprané prádlo musí být čistoskvoucí (!), ceny (nábytek Asko) jsou skandální (!) a je dokonce je nabízena i cenová vichřice (Carrefour), krach cen (!) atd.
SPOTŘEBITEL JE PROVOKATIVNĚ UVÁDĚN DO ŠOKU NEBO OČEKÁVÁNÍ „Spadne vám brada, až uvidíte, co jsme pro vás připravili“ (Velux). Výrobce kotlů vyhrožuje i slibuje zároveň: „Horká letní sleva vás rozpálí – a v zimě zahřeje“. Do třetice ještě jedna (tentokrát celkem vtipná) provokující nadsázka: „I moucha si zlomí nohu na kapotě vašeho vozu, když ji naleštíte naší Leštěnkou!“.
PROVOKACE NEDOKONČENÍM VĚTY Lidové noviny. Jsou zajímavější (!). Noviny mohou být zajímavě, zajímavější než co nebo než kdy nebo třeba nejzajímavější. Je myslím škoda, že reklamu provokující nedokončením věty používají noviny, v nichž působil Karel Čapek.
MANIPULATIVNÍ SLOGAN JE NEJZAPAMATOVATELNĚJŠÍ? Vyber si taky svý GO! Jen s Twistem získáš druhou tvář ! (ale v textu se už nepraví, k čemu by nám taková tvář byla).
NAKONEC JEŠTĚ JEDNA PERLA: V čekárnách městské dopravy se u nás v Česku objevil obraz: Nastrojený Rom s šátkem na hlavě a jiný muž v kožešinové čepici kouří zřejmě cigarety LM. Výrobce cigaret LM dal pod tyto mladíky natisknout neuvěřitelně hloupý slogan: TÍM ŽIJE MOSKVA. Vzpomněl jsem si při prvním zhlédnutí této blbosti na tisíce moskevských babek, čím asi žijí v denním shonu za kouskem jídla.
Víte o dalších podobných příkladech? Pošlete nám je ke zveřejnění.
Otázka učitelům a žákům: Neměly by alespoň některé nejhloupější reklamy přijít s rozborem do čítanek nebo slohových učebnic jako příklady nesprávného vyjadřování? Kritické myšlení je nutné cvičit na vhodných příkladech. Třeba pak alespoň někteří zadavatelé ustoupí od reklam provokujících absurditou.
|